Utwór “Muzyka (nie)ścisła” na wiolonczelę i elektronikę Adama Porębskiego, skomponowany z okazji 15-lecia Akademii Młodych Uczonych i Artystów, to dźwiękowy eksperyment balansujący na granicy nauki i sztuki, którego prawykonanie zostało zaplanowane na zbliżający się w tym tygodniu (05.12.2015 r.) Jubileusz AMUiA.
Kompozytor splótł brzmienie wiolonczeli z warstwą elektroniczną zbudowaną z tekstów-manifestów, w których muzyka staje się niebezpiecznym laboratorium, nauka – obsesją kontroli, a sztuka – aktem świadomego buntu wobec wszelkich reguł.
Adam Porębski
Kompozytor łączący pracę artystyczną z działalnością edukacyjną, organizacyjną i popularyzatorską. Autor ponad 100 utworów – od muzyki instrumentalnej i elektroakustycznej, przez kompozycje multimedialne i terapeutyczne, po muzykę teatralną, aranżacje muzyki popularnej, filmowej oraz jingle. Podejmuje również działania interdyscyplinarne, realizując projekty b+r (współpracując m.in. z firmami PayEye czy VR TierOne). Jego utwory zabrzmiały ponad 300 razy na całym świecie – od Sydney Opera House po Nowy Jork.
W swojej twórczości balansuje między dyscypliną precyzji a swobodą ryzyka, między konwencją a eksperymentem, komunikatywnością a abstrakcją; nie stroni od ironii, dekonstrukcji i dialogu z kulturą popularną. Od niedawna rozwija autorski nurt „muzyki parapoważnej”, w którym z dystansem podejmuje dialog ze sztuką współczesną – jej instytucjonalnym uwikłaniem, odrealnieniem i przytłaczającym patosem.
Ukończył Akademię Muzyczną im. K. Lipińskiego we Wrocławiu w klasie kompozycji prof. Krystiana Kiełba oraz skrzypiec u prof. Jarosława Pietrzaka i dr Małgorzaty Kogut-Ślandy. Wykształcenie uzupełniał na kursach w Apeldoorn, Gandawie, Rēzekne, Radziejowicach i Krakowie. W 2016 r. uzyskał stopień doktora, a w 2022 r. doktora habilitowanego sztuki.
Na macierzystej uczelni prowadzi obecnie klasę kompozycji oraz zajęcia z zakresu teorii muzyki. W latach 2020–2024 pełnił funkcję prodziekana, a obecnie kieruje Instytutem Kompozycji. Laureat licznych konkursów i stypendiów, odznaczony Brązowym Krzyżem Zasługi i Honorową Odznaką „Zasłużony dla Kultury Polskiej”. Członek PTMW, AMUiA oraz ZKP.
W wolnym czasie gra w bilard i tworzy własne konstrukcje z LEGO.
Więcej: Kompozytor – Adam Porębski

Michał Bień
Studia licencjackie oraz magisterskie, zwieńczone uzyskaniem wyniku z wyróżnieniem, odbył w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie prof. dr hab. Lidii Grzanki – Urbaniak. Ukończył również podyplomowe studia Artist Certificate in Music w Królewskim Konserwatorium w Hadze w klasie prof. Lucii Swarts. Od roku 2021 studiował w Szkole Doktorskiej swojej Alma Mater w klasie prof. dr hab. Lidii Grzanki – Urbaniak zwieńczone uzyskaniem tytułu doktor sztuki w roku 2025. Od roku 2024 współpracuje z macierzystą uczelnią jako wykładowca Katedr Instrumentów Smyczkowych oraz Kameralistyki.
Swoje umiejętności rozwijał biorąc udział w wiolonczelowych kursach mistrzowskich pod kierunkiem pedagogów takich jak: Konstantin Heidrich, Denis Severin, Mats Lidström, Jelena Očić, Michael Flaksman, Kazimierz Michalik, Alexander Gebert, Tilmann Wick, Tomasz Lisiecki, Katarzyna Polonek.
Jako kameralista współpracował z artystami i artystkami takimi jak José Gallardo, Jakub Jakowicz, Alexander Gebert, Daniel Stabrawa, Tomoko Akasaka, Mackenzie Melemed, Szymon Krzeszowiec, Emmanuel Salvador, Tomasz Tomaszewski, Vasko Vassilev, João Barradas, Pavel Fischer, Sulamita Ślubowska, Maria Nowak – Walbrodt, Pierre-Laurent Boucharlat, Bartłomiej Wezner, Claudi Arimany, Sebastian Aleksandrowicz.
Aktywnie uczestniczy w festiwalach takich jak Warszawska Jesień, Festiwal 100-lecia Związku Kompozytorów Polskich, Delft Chamber Music Atelier, Festiwal Ensemble, Szczecin Classic, Silesia Sonans w Jeleniej Górze, NFM LeoFestiwal, NFM Musica Electronica Nova, Found Sound Festival we Wrocławiu, Festiwal „Wieczory w Arsenale” we Wrocławiu, “ELBLANDIA” Festival, Sola Musica w Częstochowie, Powerania Fest w Szczecinie, AżTak Festiwal w Warszawie.
Laureat kilkunastu nagród i wyróżnień konkursów solistycznych i kameralnych o randze międzynarodowej, ogólnopolskiej m. in.: I nagroda w kategorii duetów instrumentalnych (wraz z pianistą Michałem Skowronkiem) w XX International Competition – Festival „Music Without Limits”, Litwa, I nagroda w kategorii duetów instrumentalnych w Moscow International Music Competition, II nagroda w Międzynarodowym Konkursie Muzycznym OPUS w Krakowie w kategorii wiolonczela solo (I nie przyznano), III nagroda w kategorii solo konkursu Polish Rising Music Stars 2020.
Członek Akademii Baltic Neopolis Orchestra w sezonie artystycznym 2023/2024 i uczestnik drugiej edycji programu stażowego Akademia PRO organizowanego przez Hashtag Lab – pierwszą w Polsce instytucję kultury skupiającą się wyłącznie na wykonawstwie i promocji muzyki nowej. Prawykonywał i interpretował wiele utworów współczesnych kompozytorów polskich młodego pokolenia takich jak Agata Zemla, Maciej Kabza, Wojciech Blecharz, Alina Dzięcioł, Marta Śniady, Ryszard Alzin, Włodzimierz Żukowski, Marcin Molski, Krzysztof Rau. W roku 2025 wydana została jego debiutancka płyta dla Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów zawierająca interpretacje premierowych kompozycji Marcina Grabosza oraz Sonaty na wiolonczelę i fortepian Samuela Barbera.
W trakcie studiów we wrocławskiej Alma Mater został czterokrotnie wyróżniony Stypendium Rektora Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu dla najlepszych studentów, przyznawanym za wyniki w nauce oraz osiągnięcia artystyczne. W roku 2020 został również uhonorowany Stypendium Artystycznym Prezydenta Miasta Wrocławia. Od roku 2024 członek Akademii Młodych Uczonych i Artystów Miasta Wrocławia.




